Osobnosti

Ráda spolupracuji s Budějčáky, patrioty

ŘÍKÁ MANAŽERKA ŠÁRKA GRAMANOVÁ

Autor: Václav Votruba Foto: Petr Zikmund a archiv

Do největšího obchodního centra na jihu Čech - do IGY Centra - jste nastoupila v bouřlivých covidových časech. Předtím jste se živila především jako produkční, kdy jste měla na starosti organizování různých akcí, festivalů a tak dále. Proč jste se rozhodla přesunout nově do marketingu?

Protože jsem přišla kvůli covidu o práci. Stačil týden na to, abych ztratila všechny klienty. Manžel má pražírnu kávy, v gastronomii to byl stejný průšvih. Chtěla jsem, aby měl prostor stabilizovat firmu. Zkrátka… nebylo na co čekat, prošla jsem pracovní nabídky a poprvé v životě na jednu z nich odepsala. Do té doby jsem vždy dělala sama na sebe nebo zkrácené úvazky při mateřské. Ta nabídka byla od IGY. Šla jsem do toho po hlavě. Začátky byly těžké, byla jsem tady nonstop, chodila dodělávat práci o víkendech. Po každé poradě jsem měla plný papír poznámek a šla se doučit, o čem se to vlastně mluvilo.

Zrovna v začátcích covidu to muselo být divoké.

Nastupovala jsem v květnu 2020, kdy se svět měnil, končila akorát první uzávěra, děti měly distanční výuku. Ze dne na den jsme přijímali nová opatření, zažívali turbulentní dobu, svým způsobem ale i zajímavou. Na začátku jsem práci v IGY brala jako dočasnou, dva, tři roky, nyní vnímám, že je prakticky nemožné vystoupit z rozjetého vlaku. A hlavně nechci. Už je to moje dítě a v hlavě mám ještě spoustu věcí, co společně zažijeme.

šárka gramanová

Šárka Gramanová

Říkala jste, že jste vždy dělala sama na sebe. Podnikání se už tedy nevěnujete?

Držím si stále jiné zajímavé projekty. Ale vybírám pečlivě, abych neomezovala rodinu a práci pro IGY. Je dobré, aby se manažer nezavřel do své bubliny. Díky tomu, že mám více projektů, vím, co se děje, mám kontakty, sleduji region a musím se neustále učit. Kolem se vše dynamicky mění, a o to více v marketingu, kam samozřejmě aktuálně velmi zasahuje AI.

Pomáhá vám umělá inteligence?

Určitě. Agenda mi neustále přibývá, takže se snažím hledat cesty, jak si práci usnadnit, a v tomto je AI skvělý pomocník. Kéž by se naučila žehlit (smích).

Jak vypadá typický den marketingového manažera obchodního centra?

Ráno vstanu, opařím se čajem (smích), ne, dám si kafe, rozvezu děti, pokud nemám trénink, jedu rovnou do IGY. Řeším požadavky nájemců, zákazníků, plánuji kampaně, spolupráce, akce v centru nebo si třeba vymýšlím, jak by mohla vypadat vánoční výzdoba. Ta práce začíná od malé samolepky, pokračuje přes billboard na dálnici a končí u velkých spoluprací. Snažím se obsáhnout efektivní a dostupné marketingové kanály. V tom je marketing obchodního centra jedinečný, nejste jeden z mnoha, pokud chcete, sáhnete si na vše. No a po práci druhá směna, děti, úkoly, další projekty, něco nenáročného na Netflixu a spát.

Na IGY mi přijde zajímavé, že nenecháváte marketing na agentuře, ale že ho sama tvoříte a oslovujete kreativce z regionu. Je to tak?

To je specifická věc. Na pozici jsem přicházela z oblasti, kde jsem si zvládala všechno dělat sama a dávat do toho svůj vhled. Při objemu jako v IGY ale potřebujete prodloužené ruce. Rozhodla jsem se proto práci mikromanažersky rozhodit mezi místní dodavatele a nechat si na sobě kreativu. Jedním z prvních kroků tak bylo sestavení týmu těch nejlepších jihočeských tvůrců. Prakticky pro IGY pracují stejně dlouho jako já. Kolikrát se jedná skutečně o zajímavé spolupráce. Například naše fotografka Karolína Ryvolová před IGY nefotila komerční věci, a najednou dělá velké kampaně. Má nezaměnitelný rukopis. Všichni dodavatelé pomohli IGY vyrůst a myslím, že různorodá práce pro nás pomohla vyrůst i jim. Je jich hodně a všem moc díky za jejich práci.

Vnímám také to, že do svých kampaní vybíráte vždy zajímavé jihočeské osobnosti.

Ano, to je naše strategie, spolupracovat v kampaních s lidmi z regionu, za kterými je něco jedinečného. Nezajímají nás jen influenceři, co mají na Instagramu X tisíc sledujících. V kampaních tak už byli osobnosti jako ředitelka hospicové péče, operní pěvkyně, hráč volejbalu, designérka nebo tatér. Pro oslovení z naší strany je zásadní přesah komunikace pro další spolupráci a zájem osobnosti. Ale zatím mě nikdo nikdy neodmítl. Všichni vždy věřili mému příslibu, že to bude dobré. A že to funguje, mi potvrzují i neustálé dotazy „Jak se můžu dostat na billboard IGY?“.

A jak se můžu dostat na billboard IGY?

Pokud osobnost již nemám na svém seznamu přání, a tedy čekám na správnou kampaň, abych ji oslovila, nejjednodušší je mi napsat. Nekoušu (smích). Neznám všechny skvělé lidi v regionu, ráda se seznámím a třeba něco vymyslíme.

Igy

Obchodní centrum IGY

Jen pro zajímavost... Kdo mi odepíše na Facebooku, když vám napíšu komentář?

Vždycky to jsem já. (úsměv) I na dalších sítích. Člověk se potřebuje udržovat v tom, co se děje. Je toho hodně, ale je to fajn. Snažím se každému odepisovat mile a profesionálně, abychom došli ke společnému směru, ale ne vždy to jde.

Letos má IGY Centrum 20 let. Jak jste kulatiny pojali?

Nad výroční kampaní jsem naplno začala přemýšlet už vloni. Má několik nosných linek… Začnu tou první, kdy se mi honilo hlavou, že bychom někomu měli dát pořádné auto. To je přeci „ten“ dárek. Domluvila jsem proto krásnou spolupráci s CB Auto a v květnu jsme odstartovali soutěž o vůz Cupra Formentor. Zúčastnit se může každý, kdo nakoupí za 500 korun, a ještě ten den nahraje do slosování soutěžní účtenku. Výherce poté vylosujeme na oslavách, které se uskuteční 9. a 10. listopadu. Lidé se často ptají, zda výherce auto opravdu dostane? Můžu každého ubezpečit, že v tom žádný háček není. Druhou nosnou linkou jsou soutěže na sociálních sítích každý týden, které jsme spustili v dubnu. Hodnota výher nikdy nejde pod tři tisíce korun.

To si tedy mohou lidé zasoutěžit. Vy ale také po celý rok organizujete různé akce…

Ano, produkční srdce mi zůstalo. Zmíním třeba PechaKucha Night, kdy jsem poprosila organizátory poté, co souhlasili s konáním akce u nás, zda bych mohla navrhnout řečníky. Ačkoliv to je netradiční, s mým výběrem souhlasili. Oslovili jsme desítku inspirativních osobností, které byť ne na první dobrou, mají vždy něco společného s IGY, například architekta Martina Krupauera, výtvarníka Dana Kyncla či ředitele Dětského domova Žíchovec Josefa Peikera. Toho jmenuji cíleně, protože právě do Žíchovce putoval výtěžek z dobrovolného vstupného a tenhle dětský domov je také jedním z těch, pro které každý rok připravujeme Strom splněných přání, kdy obdarováváme s našimi partnery a zákazníky všechny děti z dětských domovů celého Jihočeského kraje.

sarka Gramanová

Šárka Gramanová

Tou nejdůležitější ale jistě budou samotné oslavy.

Společně se potkáme 9. a 10. listopadu a naše narozeniny pořádně oslavíme. Nemůžu prozradit vše, ale zmíním, že jsme připravili zajímavý hudební program, který jsme koncipovali částečně jako retro, kdy mimo jiné přijedou Lunetic či Holki, z regionu třeba Honza Kopečný z kapely Botox. Po celém centru bude další program a překvapení, slevy, tisíce dárků... Zkrátka to bude nabitý víkend. A samozřejmě nebude chybět obří dort. Detaily postupně zveřejníme v říjnu. Srdečně všechny zveme!

Dvacet let… To už je puberta minulostí. V jaké je IGY Centrum fázi?

Dospělo. Puberta byla těžká, protože byla v covidových letech, ale kolem dvacátého roku jsme prošli velkými změnami, přivedli jedinečné značky, dokončili velké projekty. Nyní je IGY mladý muž, který ví, co chce, co nabízí. Proč o něm mluvím jako o muži? To je zajímavost, kterou možná leckdo neví. (úsměv) Jmenujeme se totiž podle zpěváka Iggyho Popa, kterého měl velmi rád jeden z původních vlastníků. Takže dvacet let… Jsme v pozici, kdy zákazníci vědí, co od nás mohou čekat. Stejně tak partneři a tak dále.

Když zmiňujete partnery. Je těžké s vámi navázat spolupráci?

Vůbec. Nikdo se nemusí bát přijít. Pobavíme se a pokusíme se spolupráci vymyslet tak, aby dávala oboustranně smysl. Pamatuji si, jak mě takto oslovil jeden mladý fotograf, že chtěl vystavovat v IGY a pak se po vernisáži divil, jak snadné to bylo. Jsme velmi podporující, protože si uvědomujeme svou roli v rámci komunity a naši sílu. Víme, že máme určitou zodpovědnost.

Co si člověk může představit pod slovy „naši sílu“?

IGY je nejnavštěvovanějším objektem v jižních Čechách. Máme tady největší fluktuaci zákazníků během dne, na jihu nenajdete jinou stavbu, kterou by denně prošlo tolik lidí. Zároveň jsme objekt, který zaměstnává 1000 lidí na hlavní pracovní poměr, plus brigádníky. Mnoho lidí se například diví, když za mnou jede na schůzku do 7. patra, že IGY má tolik pater. Zvenku to tak nevypadá. Jsme město ve městě. A pak jsou tady naše sociální sítě s milionovými měsíčními zobrazeními, akce, vlastně je toho tolik, že mnohdy narážíme na problém, jak vše zvládnout odkomunikovat.

Saunia

Na své si v IGY přijdou i milovníci sauny

V rámci letošního výročí IGY se objevila i nová křídla od Martina Rájka.

To je krásný a unikátní počin. Martin vytvořil i původní křídla, ale už byla stará a vybledlá. Zašla jsem proto za ním a poprosila ho o nová. Řekla jsem mu, že mu do nich nebudeme mluvit, že vše necháme na něm. To bylo jediné, co ho přesvědčilo, protože jak mi sám později potvrdil, už by se nikdy nepustil do ničeho, co mu někdo diktuje. Myslím, že v tom jsme si hodně rozuměli. Tenhle přístup má ale úskalí. Když prezentujete čistě svojí práci, nemůžete se skrýt za rozhodnutí někoho jiného.

Vymýšlíte ráda nové projekty?

Neustále, budget ale není nafukovací. Baví mě hlavně dlouhodobé projekty, kde každý rok můžete něco vylepšit, poučit se. Jako třeba, když jsem přivedla crossfitové závody Big Summer Games od Vaška Mráze, na kterých je mimochodem vidět má obsese, kdy se chci všechno naučit a rozumět tomu. Trvalo mi jen chvilku, než jsem sama začala cvičit CrossFit. Sice o výkonech nemůže být řeč, ale dělám ho s radostí.

Když vás poslouchám, je mi jasné, že máte svou práci ráda.

Je to tak. V neděli se těším, až půjdu do práce. (smích) Musím ale přiznat, že jsem si prošla obdobím, kdy jsem tempo přehnala. Neustále skloňovaný multitasking a chlubení se jím je blbost. Když se vám mozek přehřeje, tělo dá stopku. Už toho bylo příliš, takže jsem musela některé procesy změnit. Máme skvělý tým, vzájemně se slyšíme, pomůžeme si. Stále ale hledám cesty, jak to dělat lépe. IGY má své bolístky, není dokonalé, ne vždy je práce příjemná, ne všichni zákazníci chápou, že já nejsem ta osoba, která jim v sobotu ráno dokáže pomoci se zapojením televize, kterou koupili v Datartu.

A jak jste tedy vy osobně přetvořila image IGY Centra?

Nepředělávala jsem věci, které fungovaly, ale faktem je, že jsem přišla v době, kdy co platilo včera, neplatilo druhý den. A díky tomu jsem dostala možnost, na korporát nezvykle rychle, udělat spoustu změn. Navrhla jsem s místním designérem Jáchymem Váně nový vizuální styl, našla nové flexibilní dodavatele. Nastavila mnoho pravidel pro nájemce a díky tomu centrum vyčistila od přebytečné reklamy. Na začátku to nebylo bráno úplně s pochopením, teď nájemci kvitují, jak máme centrum uspořádané, čisté. Zavedla jsem tradiční akce, digitalizovala, přetvořila komunikaci v konzervativnější, pokornější. A hlavně začala stavět marketing na komunitě. Spolupracujeme s lidmi odsud, naše komunikace je díky tomu silnější a pozitivně vnímaná, protože Budějčáci jsou patrioti. Tohle byla konkrétně věc, kterou jsem si přinesla ze své předchozí práce, kdy jsem tvořila kulturní dramaturgii Českobudějovického adventu – v momentě, kdy jsme program postavili regionálně a ke každému umělci přidali informaci, odkud je, lidé přestali hejtovat. Na vlastní se neplive.

Obchodní centrum IGY

S lidmi komunikujete i to, jaké obchody by si v IGY přáli. Jak složité je sem dostat velké značky?

Toto je práce centre manažera a kolegů z Prahy. Já jen odpovídám na neustálé dotazy, kdy bude Zara (smích). Stojí za tím mnoho jednání a úvah. První věcí je, že značka musí mít zájem, druhou, že zájem musíme mít my a musíme mít prostor. Náš zájem vychází z analýzy, zda by se u nás značce dařilo. A s tím prostorem, to může být i jedna z odpovědí na tu Zaru. To, že vidíte prázdnou jednotku v centru, neznamená, že už není zasmluvněná. Otevřít novou značku je jako stavět dům, se všemi povoleními, o tom by vám mohl povyprávět technický manažer. Asi je vám jasné, že je to běh na dlouhou trať.

Nyní žijete letošním výročím, ale určitě už hledíte do dalších let. Jaký bude váš směr?

Chceme se více zaměřit na témata udržitelnosti. Například zákazníkům říct, že jsme důslední ve třídění odpadu, ale že potřebujeme i jejich zapojení. Vysvětlíme a ukážeme zákulisí, proč už na toaletách není sněhově bílý toaletní papír, proč osazujeme střechy fotovoltaikou, zdůrazníme i taková témata, že vánoční výzdobu máme od českého dodavatele na nízkovoltovém systému. Že o zodpovědném přístupu jen nemluvíme, ale konáme. Zároveň chceme vyzdvihnout značky, které to mají podobně. I z hlediska různých charitativních projektů či podpory komunity. Ta komunita závěrem, stále se k ní vracím, ale opět to bude ta hlavní nosná linka komunikace. Moc se třeba těšíme a budeme u toho, až se příští rok otevře Arpida plus. A naši zákazníci se mohou těšit na krásné nové relaxační zóny a další značky. Obchodní centrum je živý organismus, stále se něco děje.



Šárka Gramanová (37)

Podnikatelka a marketingová manažerka IGY Centra. Narodila se v Českých Budějovicích a v obci na jejím okraji žije celý život. Vystudovala Gymnázium Česká, poté mediální obor na Masarykově univerzitě a v současné době pokračuje MBA programy v oblasti AI a marketingu. Je vdaná, má dvě dcery Barboru a Beatu. Má ráda výběrovou kávu, filmovou hudbu, adrenalinové sporty a miluje dobré jídlo. To nejlepší si podle ní dáte po výšlapu na Kleti od Dana Kalouska.

Šárka Gramanová

Šárka Gramanová, produkční

IGY Centrum

• 120+ obchodů a značek včetně multikina a saunového světa
• Výběr letošních novinek: Sephora, Mohito, Smarty, Starbucks
• Celková plocha: 34 tis m2
• Správce: CPI Property Group
• www.igycentrum.cz


Další články z této rubriky:

Nezahrabat talent na ulici

Začalo to graffiti, odkud vedla cesta k tetování. A v tom patří Martin Rájek k nejlepším. Oceňovaný umělec, známý jak Erko art, má už ... Více informací

Děti nejsou línější, ale rodiče chtějí spousty výjimek

Vy jste k nám chodil? A jaké kroužky jste měl? Už první minuty setkání dosvědčují, že ředitelka českobudějovického Domu dětí... Více informací

© Copyright 2019 Bud Media s.r.o.

Vytvořili v: