Publicistika

Budějcká kráska

PLAVECKÝ STADION JE PERLOU MĚSTA

Autor: Martin Vrba Foto: Archiv autora

To se neokouká. Plavecký stadion je jedna z nejkrásnějších českobudějovických staveb. Stojí na Sokolském ostrově v blízkosti historického jádra. Jeho podobu má „na svědomí“  jihočeský architekt Bohumil Böhm. V roce 1958 vyhrál architektonickou soutěž.

plovka

Vlastní stavba plaveckého stadionu proběhla v letech 1965 až 1971. Ve své době patřil plavecký stadion k evropské špičce svým moderním řešením provozu a vnitřním uspořádáním. Plavecká hala oválném půdorysu je zastřešená lanovou střechou hyperbolického paraboloidu. K hale přiléhá jednopatrové nízké a dlouhé křídlo s dětským bazénem, vstupními prostory, šatnami, umývárnami, bufetem a technickým zázemím. Lanová střecha bazénové haly má rozpětí 54 × 64 metrů. Lanová konstrukce ve tvaru hyperbolického paraboloidu je tvořena síti vzájemně kolmých nosných a předpínacích lan o rozteči 100 cm. Lana jsou kotvena do obvodových železobetonových oblouků. V letech 1996 až 1997 byl plavecký stadion rekonstruován. Při rekonstrukci byl postaven nový krytý tobogán o délce 69 metrů. Bazén je od roku 2017 kulturní památkou.

Na fotografiích jsou snímky jak interiéru plovárny, tak i letní "plovky" a plaveckého bazénu

plovka1

plovka2

plovka3

plovka3

plovka5

plovka7

plovka letni

Uveřejněno v tištěném vydání magazínu BUDLive dne 14.11. 2022

Českobudějovická plavecká hala oválném půdorysu je zastřešená lanovou střechou hyperbolického paraboloidu. K hale přiléhá jednopatrové nízké a dlouhé křídlo s dětským bazénem, vstupními prostory, šatnami, umývárnami, bufetem a technickým zázemím. Lanová střecha bazénové haly má rozpětí 54 × 64 metrů. Lanová konstrukce ve tvaru hyperbolického paraboloidu je tvořena síti vzájemně kolmých nosných a předpínacích lan o rozteči 100 cm.

plovka

Plavecký bazén českobudějovického plaveckého stadionu


Další články z této rubriky:

Třicetiletá válka a České Budějovice

Nikdy dříve ani později se město neocitlo tak zřetelně v centru dějin jako za stavovského povstání mezi léty 1618 až 1648 v období, pr... Více informací

Koněspřežka - dílo ďáblovo

V září 1828, zahájila koněspřežka pravidelný provoz mezi Českými Budějovicemi a rakouským Kerschbaumem. Výstavbu nejstarší železnice n... Více informací

© Copyright 2019 Bud Media s.r.o.

Vytvořili v: